Artikel 1 Vrijheid als ideaal
Artikel 2 Links moet zoeken naar balans tussen soorten gelijkheid
Het debat over links-liberalisme wordt door GroenLinksers
te simpel teruggebracht tot een tegenstelling tussen
individu en gemeenschap, vindt Paul van Seters.
..meer op artikel 2 onderaan ….
Artikel 1 Vrijheid als ideaal
Het eerste arikel is van Kees Kraaijeveld en verscheen in
het Betoog van de Volkskrant op 8 oktober 2005.
In het artikel van Dick Pels wordt de uitdaging van links besproken om zowel de mondige middenklasse, die geïnteresseerd is in vrijheid, als de onderklasse, die op zoek is naar zekerheid, te binden. Pels start met concrete voorbeelden, zoals vrouwenbesnijdenis en het dragen van een hoofddoek op een openbare school, om de spanning tussen individuele vrijheid en collectieve moraal te illustreren. Hij benadrukt dat vrijheid momenteel een populair politiek thema is, maar dat de interpretatie ervan sterk verschilt.
De auteur wijst op de politieke strijd in Nederland, waar GroenLinks en PvdA proberen de vrijheid te omarmen zonder deze exclusief aan 'rechtse' liberalen over te laten. De verschuiving van liberalisme naar links-liberale ideeën wordt geïllustreerd door initiatieven zoals het Waterland Manifest. Pels constateert dat de samenleving verandert en politici zoeken naar nieuwe evenwichten tussen individu en gemeenschap. Hierbij wordt de tegenstelling tussen liberaal individualisme en socialistisch collectivisme belicht.
De bundel "Vrijheid als ideaal," samengesteld door het Wetenschappelijk Bureau GroenLinks, presenteert verschillende perspectieven op vrijheid, maar toont ook de moeite om het liberale vrijheidsbegrip met linkse idealen te verzoenen. Verschillende auteurs in de bundel omarmen het liberale vrijheidsbegrip, maar er ontstaan conflicten met linkse idealen zoals vrouwenemancipatie. Pels pleit voor een term als 'personalisme' om een nieuw evenwicht tussen gemeenschap en individu te vinden. Personalisme benadrukt de waarde van elk individu, maar Pels erkent dat deze term vaak wordt geassocieerd met religiositeit en gemeenschapszin. De auteur stelt dat het links-liberalisme een helder beeld van het goede leven mist en pleit voor een solide morele basis, zoals het modern personalisme. Hij benadrukt de noodzaak voor politieke partijen, zoals GroenLinks, om in gesprek te gaan met burgers en een beroep te doen op hun vermogen tot zelfbeperking. Het artikel eindigt met een voorbeeldige, personalistische oplossing van Pieter Hilhorst voor het hoofddoekje van een moslimmeisje: het aangaan van een persoonlijk, kritisch en respectvol gesprek om te ontdekken of het dragen van een hoofddoekje overeenkomt met de ware identiteit van het individu.
|