bol.com |
review |
Dawkins bekritiseert het godsidee in al zijn vormen, van de door seks geobsedeerde tiran van het Oude Testament tot de heel wat minzamere (maar nog altijd onlogische) 'Grote Klokkenmaker' van sommige verlichtingsdenkers. Hij laat geen spaan heel van de belangrijkste argumenten voor religie (het bieden van troost, het funderen van ethiek, etc.) en toont de grote onwaarschijnlijkheid van een opperwezen aan. Hij laat zien hoe religie oorlog voedt, onverdraagzaamheid in de hand werkt en aanzet tot kindermishandeling. De auteur maakt overtuigend duidelijk dat geloof in God niet alleen irrationeel is, maar ook potentieel dodelijk.
Dawkins' boek zal een welkome steun in de rug zijn voor ieder die zich met trots atheïst durft te noemen. En een vurig pleidooi voor het 'uit de kast komen' van ieder die zich diep in zijn hart al een atheïst weet. |
|
|
|
|
De ziel is tegenwoordig uit het wetenschappelijke en het filosofische discours verdwenen. In de omgangstaal leeft het woord ziel nog onverminderd voort, bijvoorbeeld in de zin 'iemand op de ziel trappen' of 'met je ziel bloot moeten'.
Het betoog van Gerard Visser gaat uit van de hypothese dat de ziel in de Europese filosofie is gestorven aan de illusie van haar kenbaarheid. De auteur gaat vervolgens na hoe in de moderne levensfilosofische en fenomenologische bezinning op het vraagstuk van de individualiteit een spirituele voeling met de ziel terugkeert, die is gebaseerd op de ervaring van haar ondoorgrondelijkheid. |
|
|
|
Wetenschapsjournaliste Lynne McTaggart beschrijft het
verhaal van een groep wetenschappers die per ongeluk het
Nulpuntveld ontdekten, een oceaan van microscopische
vibraties die alles met alles in het universum blijken
te verbinden als een soort onzichtbaar netwerk. Het
Veld gaat verder dan het werk van Fritjof Capra en
stelt een plausibele wetenschappelijke theorie voor die
alles verklaart, van de werking van DNA en communicatie
tussen cellen tot homeopathie en ESP. Het zou wel eens
een antwoord kunnen geven op grote vragen als: Wat is
menselijk bewustzijn? en: Wat gebeurt er als we doodgaan?
Lynne McTaggart is een `award-winning' journaliste en
auteur van het spraakmakende boek Wat artsen je niet
vertellen (Lemniscaat 2000). |
|
|
|
De ondertitel van dit nieuwe boek 'Kunnen je gedachten de wereld veranderen?' was in de oorspronkelijke versie geen vraag, maar de aanbeveling om je gedachten inderdaad zo te gebruiken. Lynne McTaggart heeft veel onderzoeksresultaten verzameld, die doen 'vermoeden dat bewustzijn een soort substantie is die zich tot ver buiten de grenzen van het lichaam uitstrekt in feite een sterk geordend energieveld met het vermogen om fysische materie te veranderen'. |
|
|
|
'Metafysica' is een ruim begrip, waarover kennelijk
iedereen naar eigen goeddunken kan beschikken. Juist daarom
is het volgens Herman Berger een 'dwars' begrip, dat zich nooit zal laten verdichten
tot een eenduidige inhoud of uitleg. Dragende gedachte
bij het verstaan van metafysica is echter wel het ervaren
van een grens in de werkelijkheid om ons heen. Het stoten
op een grens die ofwel door de verwijzing over zich heen
de mens uitnodigt die weg mee te volgen, ofwel integendeel
hem halt laat houden en zo de werkelijkheid opdeelt in
twee gescheiden gebieden: een grens dus die ofwel laat
deelnemen aan meer dan we gewoon zijn te ervaren, ofwel
een afscheiding vormt die niet overstegen kan worden.
De worsteling met die grens-ervaring, met dat 'aan gene
zijde van onze alledaagse wereld' - de duidingen ervan
maar ook de mislukkingen - maakt dwars door de westerse
geschiedenis van de filosofie 'de dwarse geschiedenis
van de metafysica' uit. |
|
|
|
Aan het begin van deze 21e eeuw wordt een kosmische
visie geboren, een visie die alles in het universum omvat.
Een theorie die met recht een 'theorie van alles' genoemd
kan worden is nu binnen het bereik van de wetenschap gekomen.
In alledaagse bewoordingen en in een heldere logica draagt
Ervin Laszlo de wezenlijke onderdelen van deze theorie
aan. Een toegankelijke gids om je weg te vinden in dit
concept, dat niet alleen betrekking heeft op het stoffelijke
heelal, maar ook op het leven en het denken zelf. De lezer
gaat op ontdekkingsreis, van een wereld voor raadsels
en mysteries naar een wereld waarin veel van de puzzelstukjes
op hun plaats vallen en de kosmische samenhangen en de
daarachterliggende eenheid manifest worden.
Het gevoel dat we onderling en met het universum verbonden zijn is niet nieuw. Traditionele volkeren waren zich bewust van immateriële connecties en ze maakten deel uit van hun dagelijks leven. De moderne wetenschap ontkent deze connecties en gelooft alleen in dat wat zichtbaar is of wetenschappelijk bewezen.
Het gaat daarbij om de overdracht van gedachten of ingevingen die niet plaatsvindt, of zelfs niet kan plaatsvinden, via de fysieke zintuigen. De betreffende informatie doet zich steeds buiten onze hersenen en ons lichaam voor en bevestigt dat 'de kosmos en ik een zijn'.
Er is een grootschalige evolutie gaande van het menselijk bewustzijn. |
|
|
|
Helderziendheid behoort tot de buitenzintuiglijke ervaringen,
waarbij zaken worden gezien ongeacht hun ruimtelijke relatie
tot de waarnemer. In dit boek ontvouwt de auteur de hypothese
dat het menselijk bewustzijn zich uitstrekt tot buiten
de grenzen van de hersenen, ongebonden aan tijd en plaats.
Hij toont aan dat deze onverklaarbare vermogens ook in
de dierenwereld wijdverbreid zijn. Zijn term 'zevende
zintuig' refereert aan de idee dat telepathie tot een
andere zintuiglijke categorie behoort dan de vijf bekende
fysieke zintuigen en het zesde zintuig waar wetenschappers
aanspraak op maken. Ter nadere adstructie levert hij een
groot aantal maatstaven, anekdotes en ervaringen van anderen,
waaraan zijn denkbeelden kunnen worden getoetst. Het vlot
leesbare spirituele boek wordt besloten met drie appendices
over participeren in het onderzoek, details van experimenten
en enquetes en theorieen over het gezichtsvermogen, een
noten-, namen- en zakenregister en een literatuuroverzicht.
De bioloog
Sheldrake is bekend geworden door zijn discutabele
theorie over morfogenetische velden. |
|
|
|
'Het is geheel en al onmogelijk om in de wereld en zelfs
daarbuiten iets te bedenken dat zonder restrictie voor
goed gehouden kan worden, behalve dan een goede wil.'
In het jaar 1785 publiceert Immanuel Kant (1724-1804)
een kort traktaat over ethiek, Grundiegung zur Metaphysik
der Sitten. Op dat moment heeft Kant zijn eigen, 'kritische'
weg gevonden. Dat de inzet van Kants kritische onderneming
ook een morele is, blijft in de Kritik der reinen Vernunft
(1781) echter nog impliciet. In de Grundlegung wordt
deze intentie duidelijk. Deze tekst vormt niet alleen
een van de meest invloedrijke geschriften binnen Kants
oeuvre, maar wordt ook beschouwd als hét voorbeeld
van een moderne ethiek. Bij het formuleren van een antwoord
op de vraag naar het moreel goede, stelt Kant niet primair
het resultaat van menselijk handelen centraal, maar
de gezindheid van waaruit dat handelen plaatsvindt.
De voorwaarden die deze gezindheid mogelijk maakt meent
hij gevonden te hebben in de autonomie van de menselijke
wil. |
|
|
|
Herdruk van de bekende roman over een vader en zoon
die per motorfiets een tocht door Noord-Amerika maken.
Het gaat meer om het reizen dan om ergens te komen. De
hoofdwegen worden vermeden, de voorkeur gaat uit naar
kronkelende, beboste zijwegen. Het boek van Pirsig gaat niet over
wat hen op deze reis overkomt, maar over de bespiegelingen
die door wat ze zien in hen worden opgeroepen. Er staat
veel in over filosofie, over de zin van het leven, over
waarden en over religie, over kwaliteit als doel van de
evolutie. De roman drukt het levensgevoel uit van de generatie
van linkse intellectuelen die zich aan het begin van de
jaren '80, teleurgesteld over het uitblijven van maatschappelijke
veranderingen, terugtrok uit het politieke leven om zich
aan levensbeschouwelijke zaken te wijden. |
|
|
|