In het boek De Psychologie van Vrijheid schetst Robert Hartzema hoe in zijn ogen het proces van een
niet optimale kindertijd naar een psychologische volwassenheid
kan verlopen. Hij noemt dit proces een groei naar vrijheid via
innerlijke bevrijding. Innerlijke vrijheid. De vrije volwassene.
Situatie als volwassene: Je gaat op zoek naar wie je zelf bent en naar de zin van het leven. Streven: Het accepteren van je angsten, pijn, verwondingen en littekens die het verleden heeft achtergelaten. In de pijn en de angst durven gaan. Geen behoefte hebben aan bevestiging van buitenaf. Het oog in oog durven staan met wie je nu bent. Nergens aan hoeven voldoen. Je eigen grenzen durven stellen. Creatief vormgeven van je leven. Intense en open relaties aan durven gaan. Obstakels naar Vrijheid
OvertuigingenOvertuigingen, meningen en oordelen worden geleidelijk transparant. Energetische reactie Blokkades lossen op.
Energie stroomt door je hele lijf. Genieten wordt niet bepaald
door wat je ervaart of meemaakt. Vreugde en pijn worden beide
verwelkomd. Niets wordt buitengesloten! Alle emoties mogen
er zijn. Overlevingsstrategieënworden doorzichtig. Als je ze gebruikt weet je dat je ze gebruikt. Hoeven minder te hulp geroepen te worden. Relatiesworden meer open. Je kunt zowel grenzen stellen als je verlangens verwoorden en je emoties tonen. Je staat ook echt open voor de ander. Alles is bespreekbaar, ook de meest `kinderachtige' of angstige ervaringen. Je ondersteunt de ander in zijn of haar weg naar vrijheid. KwaliteitenAlles wordt steeds helderder en vrijer, terwijl je toch volledig geaard blijft in de gewone werkelijkheid. Helder Gewaarzijn wordt steeds meer de kwaliteit die alles doordringt. Je belichaamt Vrijheid. Tot zover Hartzema. Innerlijke bevrijding betekentdat mensen hun bewustzijn ontwikkelen. Deze ontwikkeling houdt in dat zij:
Krishnamurti zei: |
Boeken van Hartzema over persoonlijke groei zijn geschreven voor iedereen die op zoek is naar de oorsprong van zijn problemen en beperkingen en die verlangt naar werkelijke intimiteit en vrijheid. Daarnaast is het boek geschikt voor iedereen die kinderen heeft of wil gaan werken met mensen en die patronen bij anderen wil kunnen herkennen. De auteur werkt als therapeut en is docent/trainer/supervisor bij een psychosociale opleiding. Eerder heeft hij een boeddhistisch centrum geleid en was hij docent yoga en meditatie. Hij maakt steeds duidelijk welke soort levensvragen, blokkades en belemmerende denkpatronen thuishoren bij welk thema. |
Leef in het nu en wees vrij.Dit adagium is voor de auteur het vertrekpunt om op zoek te gaan naar innerlijke groei en ontwikkeling teneinde een volledig mens te worden. Zijn doorleefde inzichten, geïnspireerd door het boeddhisme, zijn vooral gericht op de prestatiegerichte Westerse wereld. Dit werkboek is een synthese van psychotherapie en meditatieve boeddhistische oefeningen. Het boek heeft een thematische opbouw. Het vertrekpunt is vanuit zowel een psychologisch als een spiritueel standpunt. Therapie en meditatie zijn elkaars complementen. Deze zorgen voor een basis vanwaaruit de mens zich bewust gaat worden van de werking van geest, gedachten, emoties, zintuigen en lijf. Het doel is te komen tot innerlijke transformatie om contact te maken met het Zelf. |
Innerlijke bevrijding gaat samen met het nemen van verantwoordelijkheid. Een leuk boek waarin deze twee thema's mooi samen zijn uitgewerkt is van Richard Bach: Jonathan Livinston Seagull. |
Als vlieger en als schrijver heeft de Amerikaan Richard Bach zich beter dan wie dan ook gerealiseerd dat de oudste droom van de mens, namelijk vliegen, nog steeds niet is verwezenlijkt. De mens kan slechts vliegen met behulp van een machine en al zal de vlieger Bach zich dan wel volkomen één voelen met zijn vliegtuig, de schrijver Bach verplaatste zich in deze novelle in de beste vlieger aller tijden: de meeuw. Hij laat zijn held, de jonge zeemeeuw Jonathan, tegen de traditie van de grote massa in, langzamerhand zelf alle fabelachtige vliegtechnieken ontdekken, zelfs ten koste van zijn plaats in de meeuwenmaatschappij, die in veel op de onze lijkt. Na een lange worsteling weet de meeuw Jonathan het vliegen te verheffen tot een aparte kunst, los van de noodzaak om voedsel te bemachtigen. Dat doet hem andere werelden ontdekken en ten slotte maakt hij zich zelfs de mystieke macht eigen om te vliegen met de snelheid van een gedachte. Maar zoals verteld wordt van Boeddha dat hij, reeds met één voet in het nirwana, naar de aarde terugkeerde terwille van een huilend kind, zo keert ook Jonathan ten slotte terug naar zijn oude maatschappij, om de achtergeblevenen te laten delen in zijn geluk. Want uiteindelijk ontdekt hij het meest waardevolle van alles, iets wat meer betekent dan vliegen, maar ook het moeilijkste: de kunst om de anderen lief te hebben als jezelf. |