In het boek De Psychologie van Vrijheid beschrijft Robert Hartzema hoe volgens hem de ontwikkeling van een niet-optimale kindertijd naar psychologische volwassenheid verloopt. Dit proces noemt hij een groei naar vrijheid via innerlijke bevrijding. Uit zijn werk halen we het overzicht van hindernissen, doelen en kenmerken van innerlijke vrijheid.
Innerlijke vrijheid: de vrije volwassene
- Basisthema: de zoektocht naar je essentie en echt vrij zijn.
- Basisgevoel: alles wat zich aandient transparant laten zijn.
- Basisprobleem: het wegspiritualiseren van gewone problemen.
- Energiecentrum: kruin, en secundair: doorstroming van alle energiecentra.
- Zintuigen: gebruik van alle zintuigen.
Obstakels naar vrijheid
- Geloven dat spiritualiteit, meditatie of religie je psychologische problemen automatisch oplost.
- Je angsten en verwondingen afdekken met ‘spirituele’ ervaringen.
- Proberen je angsten en problemen ‘weg te mediteren’.
- Het contact met de werkelijkheid verliezen.
- Je afsluiten van het dagelijkse leven.
- Je boven anderen verheffen.
- Je angsten of schaduwkanten ontkennen, waardoor ze uit de hand kunnen lopen.
- Onverschillig worden: “Alles komt en gaat toch”?
- Je hart uitschakelen.
- Geen verantwoordelijkheid nemen voor je daden.
Situatie als volwassene
Je gaat op zoek naar wie je werkelijk bent en naar de zin van het leven. Jouw ontwikkeling verloopt (hopelijk) als volgt.
Streven
Het accepteren van je angsten, pijn, en de littekens van het verleden. Je durft de confrontatie met pijn en angst aan te gaan, zonder externe bevestiging te zoeken. Je staat oog in oog met jezelf, zonder aan verwachtingen te hoeven voldoen. Je durft je eigen grenzen te stellen, creëert je leven op een creatieve manier en gaat intense, open relaties aan.
Overtuigingen
Overtuigingen, meningen en oordelen worden geleidelijk transparant.
Energetische reactie
Blokkades verdwijnen. Energie stroomt door je hele lichaam. Genieten wordt niet meer bepaald door externe ervaringen. Vreugde en pijn worden beide verwelkomd, zonder iets uit te sluiten. Er ontstaat een open verbinding tussen bekken, buik, hart, keel en hoofd.
Overlevingsstrategieën
Deze worden doorzichtiger. Als je ze gebruikt, weet je dat je ze inzet, en de noodzaak om ze op te roepen neemt af.
Relaties
Relaties worden opener. Je kunt zowel grenzen stellen als je verlangens uitspreken en emoties tonen. Je staat echt open voor de ander en alles is bespreekbaar, zelfs de meest angstige of kinderlijke ervaringen. Je ondersteunt de ander op hun weg naar vrijheid.
Kwaliteiten
Alles wordt steeds helderder en vrijer, terwijl je gegrond blijft in de dagelijkse realiteit. Helder gewaarzijn doordringt alles. Je belichaamt vrijheid. |
Leef in het nu en wees vrij.
Dit adagium is voor de auteur het vertrekpunt
om op zoek te gaan naar innerlijke groei en ontwikkeling
teneinde een volledig mens te worden. Zijn doorleefde inzichten,
geïnspireerd door het boeddhisme, zijn vooral gericht op de prestatiegerichte
Westerse wereld. Dit werkboek is een synthese van psychotherapie
en meditatieve boeddhistische oefeningen.
De Psychologie van Vrijheid.
Ondertitel Een glashelder inzicht in het ontstaan van je emoties, blokkades en denkpatronen opent nieuwe wegen naar intimiteit en vrijheid.
Het boek heeft
een thematische opbouw. Het vertrekpunt is vanuit zowel
een psychologisch als een spiritueel standpunt. Therapie
en meditatie zijn elkaars complementen. Deze zorgen voor
een basis vanwaaruit de mens zich bewust gaat worden van
de werking van geest, gedachten, emoties, zintuigen en lijf.
Het doel is te komen tot innerlijke transformatie om contact
te maken met het Zelf.
Tot zover Hartzema.
|
Innerlijke bevrijding betekent
dat
mensen hun bewustzijn ontwikkelen. Deze ontwikkeling houdt
in dat zij:
- zichzelf steeds meer bewust worden van
hun invloed op de omgeving en op het lot van dieren
- hun verantwoordelijkheid nemen voor de
gevolgen van hun invloed
- eerlijk en integer willen zijn
- hun zelfwaardering niet van het oordeel
van anderen laten afhangen en stoppen met het beoordelen
van anderen
- hun ego en egoïsme weten te relativeren
en te verva(n)gen door zelfontplooiing
- hun leven uit angst voor stilte en leegte
niet opvullen met zinloze activiteiten
- vrijwillig zichzelf matigen en het anderen
gunnen dat zij de ontstane ruimte (in)vullen
- zichzelf zijn en leven in het hier en
nu (zich niet vandaag haasten om morgen gelukkig te worden)
- zich niet als eeuwige slachtoffer gedragen
van een gebeurtenis uit het verleden
- hun vooroordelen kennen en de functie
daarvan realiseren
- het gevoel van mededogen ontwikkelen voor
anderen
- een eenheid met en van alle levende natuur
realiseren
- bescheiden blijven èn worden
- een balans hebben tussen afstand houden
en betrokken zijn (voor respect) en tussen vermijding
en confrontatie (bij stress)
- zich realiseren dat machtigen niet meer
recht hebben dan een ander, mens of dier
- weten dat ze krijgen vanaf het moment
dat ze geven
- opkomen voor recht en tegen onrecht en
grenzen durven stellen
- zich realiseren dat het voor iedereen
wederkerig beter is als wij gericht zijn op onvoorwaardelijk
geven, zonder onszelf tekort te doen, in plaats van nemen
- gevoel, verstand, waarneming en intuïtie
gelijk waarderen en integreren
- het geluk en (persoonlijke) vooruitgang
niet proberen te forceren
Krishnamurti zei:
"Omdat ik vrij, onbeperkt, ongedeeld en van geen enkel ding afhankelijk ben, verzoek ik degenen die mij willen begrijpen geen volgeling van mij te worden en geen kooi rondom mij op te trekken….
Niemand van buitenaf kan je vrijmaken. (…. ) Ik zou je willen aansporen om vrij te worden - vrij zelfs van de goden die je aanbidt, vrij van hen die je dierbaar zijn, omdat vrijheid noodzakelijk is voor de groei van de ziel en omdat er zonder vrijheid bederf heerst. Omdat je niet vrij wenst te zijn, zoek je vertroosting, en troost is als de schaduw van een boom; zij verandert van ogenblik tot ogenblik met de zon. Vertroosting gaat niet samen met begrip". |
Meer over verantwoordelijkheid
Innerlijke bevrijding gaat samen met het nemen
van verantwoordelijkheid. Een leuk boek waarin deze twee thema's
mooi samen zijn uitgewerkt is van Richard Bach: Jonathan Livingston Seagull. |
Als vlieger en als schrijver heeft
de Amerikaan Richard Bach zich beter dan wie dan ook gerealiseerd
dat de oudste droom van de mens, namelijk vliegen, nog steeds
niet is verwezenlijkt. De mens kan slechts vliegen met behulp
van een machine en al zal de vlieger Bach zich dan wel volkomen één
voelen met zijn vliegtuig, de schrijver Bach verplaatste zich
in deze novelle in de beste vlieger aller tijden: de meeuw.
Hij laat zijn held, de jonge zeemeeuw Jonathan, tegen de traditie
van de grote massa in, langzamerhand zelf alle fabelachtige
vliegtechnieken ontdekken, zelfs ten koste van zijn plaats
in de meeuwenmaatschappij, die in veel op de onze lijkt.
Na
een lange worsteling weet de meeuw Jonathan het vliegen te
verheffen tot een aparte kunst, los van de noodzaak om voedsel
te bemachtigen. Dat doet hem andere werelden ontdekken en ten
slotte maakt hij zich zelfs de mystieke macht eigen om te vliegen
met de snelheid van een gedachte.
Maar zoals verteld wordt
van Boeddha dat hij, reeds met
één voet in het nirwana, naar de aarde
terugkeerde terwille van een huilend kind, zo keert ook
Jonathan ten slotte terug naar zijn oude maatschappij,
om de achtergeblevenen te laten delen in zijn geluk.
Want uiteindelijk ontdekt hij het meest waardevolle van
alles, iets wat meer betekent dan vliegen, maar ook het
moeilijkste: de kunst om de anderen lief te hebben
als jezelf.
Tot zover.
Vrij naar theoloog Paul van Geest: “Het scheppen van randvoorwaarden zodat anderen tot hun recht kunnen komen, dat is de hoogste vorm van genieten”.
|
|