Een dynamische visie op dialectiek
Het concept achter dialectiek, zoals ik het in dit artikel hanteer, is dat bijvoorbeeld de loop van de geschiedenis, de ontwikkeling van de mensheid en de natuur kunnen worden gekarakteriseerd met drie (onafhankelijke, maar niet noodzakelijk tegengestelde) krachten: these, antithese en synthese. Je kunt een these vergelijken met een stelling en een antithese met een tegenstelling, waarbij jij (of samen met een ander in een dialoog) op zoek gaat naar een samenstelling (synthese) die beide stellingen waar maakt.
Dialectiek is een filosofische visie op het ontwikkelingskarakter, het dynamische karakter van de werkelijkheid. Een voortdurende ontwikkeling is nooit volledig te voorspellen en te bevatten. Concrete kennis is daarvoor niet afdoende. Op het moment van analyse is het geanalyseerde object strikt genomen alweer veranderd. In die zin streeft de dialectiek ernaar een consistent idee te geven over inconsistentie, een sluitende benadering van de onvolledige kennis van de werkelijkheid. |
Samenwerken met en naar synergie
Een these en een antithese vormen een potentieel conflict
of een dualiteit. Als tegengestelde krachten niet worden overstegen
dan blijft het conflict bestaan en vormen ze een stagnatie.
Vanuit een eenheidsstandpunt op een hoger
niveau terugkijkend kunnen we dit conflict mogelijk wel oplossen.
Het doorleven van polariteiten en het ontdekken van de waardevolle
aspecten daarin helpt een hoger eenheidsstandpunt te vinden.
De op ontwikkeling gerichte bundeling van de these en de antithese
leidt tot een progressie, een transformatie, een voortstuwing,
genaamd synthese. De oorspronkelijk tegengestelde krachten
zijn nu door de synthese vrijgemaakt. Als ware het een derde
kracht zijn de twee basiskrachten geïntegreerd (in harmonie
en balans samengebracht) tot een kwalitatief hoger niveau.
Dit hogere niveau is het doel, de synergie, het resultaat,
de bestemming.
Wanneer aan basisvoorwaarden is voldaan, kan de mens geestelijk groeien. Bijvoorbeeld:
een mens die leeft in een gezond lichaam en in een stabiele
samenleving, kan zijn aandacht op zijn ontwikkeling en hogere
waarden richten.
Hieronder staan een aantal steekwoorden bij elkaar in een
tabel, opdat zij bouwstenen vormen voor het beeld dat
ik wi oproepen. Door
de steekwoorden als these, antithese en synthese bij elkaar
te plaatsen, ontstaat een mozaïek van aspecten die kleven
aan doelgericht denken en analyseren. Net als in echte mozaïek
zijn de bouwsteentjes niet allemaal uniform, het ene steentje
is wat groter dan het andere, niet alles past even precies.
Soms schieten woorden iets tekort. De concepten, begrippen, krachten, stellingen, aspecten, steekwoorden,
(anti-)thesen zijn allemaal bouwsteentjes. Hopelijk roept
het mozaïek een zinnig beeld op van de doelgerichte processen
en zegt het inzicht
meer dan 1000 woorden.
De in de
tabel genoemde begrippen zijn in de literatuur onder verschillende
aanduidingen bekend. Dat is verwarrend, maar ik wil de
onderlinge samenhang laten zien. Ze worden ondermeer aangeduid
als thesen, als triades of als polariteiten. Twee tegengestelde
polen vormen een polariteit. Het zijn krachten die met elkaar
samenhangen, elkaar aanvullen of neutraliseren.
De mens onderscheidt polariteiten als goed en kwaad, man en
vrouw, enz.. Liefde is het instrument om de polariteiten en
tegenstellingen te verenigen. Dat gaat niet vanzelf. Liefde
verleent vrijheid, angst neemt vrijheid weg. Liefde wil samensmelten,
maar de mens wil zichzelf alleen tijdelijk verliezen.
Zolang de mens leeft vanuit zijn ego, hongert hij naar macht.
Het 'ik' leeft van de afgrenzing en is bang voor de overgave,
voor de liefde en de eenwording.
De af-zonde-ring maakt angstig, men voelt zich schuldig. Niets
doen helpt niet, maakt het nog erger, maakt het leven zinloos.
Deze patstelling dwingt de mens om zijn weg te gaan door de
tegenstellingen heen, tot hij alles geleerd en geïntegreerd
heeft om weer 'volmaakt' (héél) te worden. Op
die middenweg naar bewustzijn moet hij keuzes maken, twijfels
stoppen, niet doen (laten), tweedracht vermijden, dilemma's overwinnen en verlammende
paradoxen overstijgen. Door aldus te leven kunnen liefde en
vrijheid werkelijkheid worden.
Een synthese is iets anders dan een paradox, die gevormd wordt
door een schijnbare tegenstelling tussen twee zaken die elkaar
uitsluiten. Ook een paradox kan worden "overstegen" door een
derde mogelijkheid te introduceren. Een synthese kan op haar beurt een springplank (these) voor een verdere
ontwikkeling zijn.
Deze introductie van de tabel was bedoeld
om de gebruikte termen te introduceren en in hun onderlinge
samenhang uit te leggen, zodat zij samen het beeld kunnen
oproepen dat ik wil schetsen. Samen met de overige concepten
in de kolom vormen ze cyclisch op elkaar inwerkende aspecten
van spiritualiteit en eenheid, het hogere doel dat in veel
ontwikkelingsprocessen (flows) wordt nagestreefd, zonder zaken
te forceren. "Go with the flow". |
These |
Antithese |
Synthese |
Abstract |
Scheppen |
Ontvangen |
Verrijking |
Expansie |
Contractie |
Ritme |
Trilling |
Vorm |
Harmonie |
Loslaten |
Toelaten |
Openheid |
Niet-zijnde |
Zijnde |
Beeld |
Yang |
Yin |
Dao |
Rajas |
Tamas |
Sattva |
Fysieke |
Non-fysieke |
Metafysische |
Religie en Politiek |
Liberale |
Sociale |
Confessionele |
God |
De Heilige Geest |
Jesus |
Dharma |
Sanga |
Boeddha |
Vrijheid |
Solidariteit |
Even-waardigheid |
Cultuur |
Natuur |
Religie |
Individu |
Lichaam |
Denkende geest |
Ziel |
Onafhankelijk-heid |
Verant-woordelijk-heid |
Zelf-realisatie |
Doen |
Niet-doen |
Wijsheid |
Onder-bewustzijn |
Bewustzijn |
Boven-bewustzijn |
Id / Es |
Superego |
Ego |
Verstand |
Gevoel |
Intuïtie |
IQ
(intelligentie quotiënt) |
EQ
(emotioneel quotiënt) |
SQ
(spiritueel quotiënt) |
Mens en Dier |
Vader / mannelijke |
Moeder / vrouwelijke |
Kind |
Potentie(el) |
Zorg en aandacht |
Ontplooiing |
Vrijheid |
Liefde |
Spirituele kwaliteit |
|
De in de eerste twee kolommen opgesomde (anti-)thesen worden niet normatief bedoeld, maar als neutrale
krachten. De ethiek geldt voor de synthese: verantwoordelijkheid heb je (gekregen),
maar wanneer je je verantwoordelijkheid neemt (accepteert), dan ben je pas een verantwoord levend persoon (geworden).
Sommige synthesen vormen vervolgens weer een these als basis voor een synthese op een ander niveau.
Wanneer iemand twee polariteiten geen verbinding laat aangaan,
niet tot ontwikkeling laat komen, dan leidt dit tot "verstarring
of stagnatie", "vertraging of woekering" of "egoïsme".
Opvallend aan het onderste deel van de tabel is dat de zaken
die zowel voor mens als dier gelden zowel zeer concreet als
zeer abstract, maar fundamenteel zijn. Voor de begrippen "vrijheid",
"liefde" en "kwaliteit" geldt dat zij door concrete definiëring
(operationalisatie) aan zeggenschap verliezen en verantwoordelijkheid wegnemen.
Zij die het operationaliseren ("zeggen"), weten het niet.
Zij die het weten, operationaliseren het niet
(vrij naar Zen, Laotse).
Het is vruchtbaarder om voor deze begrippen het tegendeel te definiëren (door het negatieve in regels vast te leggen) en zo indirect zicht te geven op het positieve.
Bijvoorbeeld, het is verboden om mensen tegen hun wil op te sluiten (gijzelen).
Mede door dit verbod wordt de menselijke bewegingsvrijheid gegarandeerd. Het kan niet genoeg benadrukt worden dat een
dergelijke vorm van negatief formuleren een positieve uitwerking
heeft ("kan hebben", wanneer we ethisch verantwoord leven). Bijvoorbeeld (vertaald naar veeteelt): een dier mag niet de vrijheid ontnomen
worden om buiten (in natuurlijke omstandigheden) te komen.
Het moet aan mens en dier worden overgelaten hoe zij de positieve
vorm voor zichzelf inrichten. De vrijheid om "liefde" en "kwaliteit"
harmonisch in zichzelf te ervaren is het geboorterecht van
een mens, terwijl "vrijheid" ook voor dieren onder hun rechten zou moeten vallen.
Met name respect is de grondhouding
waarmee de mens het dier op deze onderwerpen tegemoet zou moeten
treden. Respect wordt op deze site omschreven als "gepaste afstand".
Met deze twee woorden wordt duidelijk dat je zowel de juiste
afstand als te veel of te weinig afstand kunt houden in het
respecteren van vrijheid, liefde en kwaliteit.
Te veel afstand leidt tot onverschilligheid, te weinig afstand tot "doodknuffelen
en afweer". Wanneer we de juiste afstand houden ten opzichte
van de ander dan kan wederzijds energie vrijgemaakt worden om
desgewenst het contact op een hoger plan te brengen.
Het is aan de mens om de weinige ruimte die voor dieren op de
aarde overblijft (over is gebleven) zo intact te laten dat dieren deze begrippen
er op hun eigen wijze (prettig) kunnen ervaren.
Een mens of dier kan niet leven wanneer hij alleen is in een
te kleine ruimte. Mensen en dieren hebben relaties naar zichzelf
en anderen. Het gaat om de juiste houding of gerichtheid in
die relatie of zijzelf en anderen daar iets aan hebben. |
In de volgende tabel wordt dat deel van de concepten
uit de vorige tabel nog eens weergegeven dat betrekking heeft
op het zelf en de ander. Voor alle concepten geldt dat deze
betrekking hebben op mensen en in steeds oplopende mate ook
op dieren. In de tabel staat zowel in horizontale als in
verticale richting een evolutie (synthese) verbeeld van zowel
een persoonlijkheids-, als een natuurlijke, als een culturele
ontwikkeling.
Ik relateer tenslotte het geheel aan emancipatie. |
het zelf |
de ander |
gerichtheid |
onthechting |
liefde |
spirituele kwaliteit |
(zelf)-ontplooiing |
onafhankelijk maken |
deugdzaam-heid |
kennis |
verant-woordelijk-heid |
discipline |
arbeid |
zorg |
samenwerking |
vrijheid |
solidariteit |
gelijkwaardig-heid |
ervaren |
samenleven |
intuïtief leven |
gedachte |
woord |
daad |
instinct |
zorg |
nageslacht |
emoties |
gevoelens |
gewaar-wording |
lijden |
medelijden |
emancipatie |
|
Veel van de genoemde concepten zijn vormen van sensaties.
Emoties hebben een functie voor mens en dier. Gecombineerd met
kennis noemen we de gewaarwording van de mens bewustwording,
die leidt tot een groter bewustzijn. Het principe en doel blijven
hetzelfde: emoties leveren het individu de informatie nodig
om "verder" te leven. Dat is een basisvoorwaarde om
te leven. Het leven is cyclisch, maar wanneer het "vooruit"
gaat, is het een opwaartse spiraal.
Gezien vanuit het individu is het voortbestaan van de soort
een secundair doel. De volgorde van hogere doelen is arbitrair. Ze zijn wel
gericht op eenheid, maar niet verzekerd. Het gevoel van volmaakte liefde
is de ervaring van eenheid met al-wat-is.
Het is slechts een beperkt aantal factoren dat de kwaliteit van
het bestaan uitmaakt van mens en dier. Zoals boven al gesteld:
een gezond lichaam en een gezonde samenleving (statische kwaliteiten)
geven een individu de vrijheid om zichzelf niet gestoord door
vervelende gevoelens te ontplooien (dynamische kwaliteit).
Met wat extra moeite: zelfdiscipline (oefening),
onthechting en liefde is kwaliteit van het bestaan en geluk
onder ieders bereik. Maar iemand die niet héél
is, kan minder voor een ander doen. Door deugdzaamheid wordt de persoon en zijn
gedrag uit liefde gekenmerkt door aandacht, begrip en geduld
en daardoor kan er een hechte samenhang tussen mensen ontstaan.
Wat is wijsheid?
Wijsheid is het denken van een geest, die ook door zwijgen en liefde wordt gekenmerkt.
Liefde is het voelen van een geest, die ook door wijsheid wordt gekenmerkt.
Eerlijkheid, wijsheid en liefde leveren een goed gevoel en een
zuiver geweten op. Luister naar je gevoel en respecteer je
gevoel. Jouw gevoel geeft richting, positief of negatief. Maar betrek verstand en intuïtie bij beoordeling en evaluatie van gevoelens.
Emancipatie
Met de aanname dat ook lijden een wezenlijk onderdeel van
het leven is, maar dat een gerichtheid op gelijkheid (eenheid)
in combinatie met vrijheid en solidariteit leidt tot recht(vaardigheid)
zijn we weer terug bij de emancipatie. Waarom zouden we deze
begrippen niet ook (weer) laten betrekken op dieren? We ketenen
met onze macht anderen omdat we denken daarvan beter te worden
en daarmee onze veiligheid te garanderen, maar de ander wordt
een blok aan het been. Vroeger deden we dat in de vorm van
slavernij, nu hebben we wurgende arbeidscontracten en beklemmende bio-industrie.
Door macht en ruimte te delen, door een bescheiden houding
(respect, zelfdiscipline, onthechting), liefdevol
gericht op emancipatie (vrijheid), komt creatieve energie vrij en
door onze verbondenheid en eenheid met alle levende wezens
te accepteren en waar te maken (realiseren), komt onze beschaving op een hoger plan. En dat voelt beter.
(Terug) naar het onderdeel "filosofie, moraal en spiritualiteit" bij de artikelen over zingeving. |
Onderscheid maken in het geheel. Driedeling en drie-eenheid.
Jan Bommerez. Minder moeten meer FLOW, ontdek opnieuw de magie uit je kinderjaren (bol.com).
Jan Bommerez. Door de bomen het bos zien (bol.com).
Jan Bommerez. Het oog kan zichzelf niet zien (bol.com). |
|