Vier vrijheid in balans
Een balans in vrijheid, verbinding en kwaliteit
Op deze site zijn allerlei artikelen te vinden over de
(on)balans tussen drie centrale thema's. Deze thema's zijn
autonomie, verbinding (relatie) en kwaliteit. Deze thema's worden opgevat
als dimensies waarvan de beide polen het verschil aangeven
tussen probleem en oplossing. |
|
Op deze pagina lopen we een aantal van de artikelen door waarin deze thema's zijn uitgewerkt.
De artikelen achter onderstaande links benadrukken de belangrijke
rol die vrijheid bovendien speelt in onze motivatie, bewustzijn
en ons gevoel van rechtvaardigheid.
Wat is vrijheid?
Het begrip vrijheid kan sterk variëren afhankelijk van filosofische, theologische, culturele en politieke perspectieven.
- Afwezigheid van dwang. Vrijheid kan worden gezien als de afwezigheid van externe dwang, waar individuen het recht hebben om keuzes te maken zonder opgelegde beperkingen.
- Afwijzigheid van angst. Vrijheid is ook verzekerd zijn van basale (elementaire) levensbehoeften (veiligheid, bestaanszekerheid, Maslow).
- Zelfbeschikking. Het idee dat vrijheid ook zelfbeschikking omvat, waar individuen in staat zijn om autonome beslissingen te nemen over hun leven, zonder onnodige externe invloeden.
- Politieke vrijheid. Dit verwijst naar het recht van individuen om deel te nemen aan politieke processen, zoals stemmen en meningsuiting, zonder vrees voor vervolging.
- Negatieve en positieve vrijheid. Naast de afwezigheid van beperkingen (vrijheid van), kan vrijheid ook worden opgevat als de mogelijkheid om bepaalde doelen te bereiken en zich te ontwikkelen als individu (vrijheid tot).
- Vrijheid van gedachte en van meningsuiting. De vrijheid om eigen gedachten, overtuigingen en meningen te koesteren, zonder censuur of onderdrukking en die als eigen mening te mogen uiten.
- Morele vrijheid. De vrijheid om morele keuzes te maken, gebaseerd op persoonlijke overtuigingen en ethische principes. Maar mijn vrijheid houdt op waar die van jou begint. Het aloude ethische beginsel is ook een vorm van vrijheid: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
- Economische vrijheid. Dit betreft het recht om eigendom te bezitten en economische beslissingen te nemen, vaak geassocieerd met het concept van marktvrijheid, maar ook de vrijheid om de minimale levensbenodigdheden te kunnen aanschaffen.
De rol van het collectief
Schrijver Dick Pels schreef
in de Volkskrant.
"Autonomie en persoonlijke vrijheid
worden niet alleen mogelijk gemaakt, maar ook tegengewerkt
door sociale collectieven - en zijn in sommige gevallen alleen
te realiseren doordat individuen zich afzetten tegen de groep.
De individuele vrijheid wordt niet alleen geboren in de schoot
van de gemeenschap en de traditie (de familie, het gezin,
de democratische rechtsstaat), maar moet ook vaak op deze
instituties worden bevochten (een generatieconflict, een scheiding,
een verdere democratisering van de democratie).
Vrijheid is dus een dubbelzinnig goed. Zij kan alleen opbloeien
in gemeenschappen, maar wordt door diezelfde gemeenschappen
gemakkelijk onder druk gezet".
Vrijheid en determinisme
In zijn boek "De
evolutie van de vrije wil" stelt Daniel Dennett het
volgende.
Determinisme is de stelling dat er 'op elk moment precies
één fysiek mogelijke toekomst is'. Men zou denken
dat dit geen bijzonder moeilijk denkbeeld is, maar het is
verbazingwekkend hoe vaak zelfs de meest diepzinnige auteurs
het helemaal verkeerd begrijpen. Ten eerste veronderstellen
veel auteurs dat determinisme ook onvermijdelijkheid impliceert.
Dat doet het niet. Ten tweede denken velen dat het zonneklaar
is dat indeterminisme - dus de ontkenning van determinisme
- ons als actor enige vrijheid, speelruimte en armslag geeft
die we in een deterministisch universum absoluut niet kunnen
hebben. Dat doet het niet. Ten derde wordt algemeen verondersteld
dat er in een deterministische wereld geen echte opties zijn,
alleen maar schijnbare opties. Dit is onjuist.
Volgens Dennett zijn al onze morele wetten en intuïties
gebaseerd op het bestaan van een vrije wil. Hoe kan een mens
anders verantwoordelijk zijn voor zijn daden? Onze dromen,
gedachten en wensen zijn verbonden met het idee dat we fundamenteel
vrij zijn in ons denken. Door de evolutie van de vrije wil
te onderzoeken, ontstaat een dieper en vollediger begrip van
onze ethiek, van onze normen en waarden. Door onze verantwoordelijkheden
te kennen en de grenzen van onze mogelijkheden te verkennen,
kunnen we ook weten waarop we elkaar kunnen aanspreken en
waarop we mogen rekenen. |
Vrijheid in relatie tot anderen |
Vrijheid in relatie tot jezelf |
De
fundamentele rol van vrijheid voor alle levende wezens.
Vrijheid is niet alleen extern belangrijk, bijvoorbeeld
als voorwaarde voor een stabiele samenleving, het is
ook belangrijk dat mensen zichzelf innerlijk bevrijden.
Maar nomen en waarden blijven altijd gelden. |
Innerlijke
vrijheid betekent dat mensen hun bewustzijn ontwikkelen
Wat bedoelen we als we het hebben over "ontwikkelen
van bewustzijn" of "duurzaam leven"? |
Innerlijke vrijheid gaat samen met een meer verantwoorde leefstijl
Alleen wanneer mensen hun eigen grenzen respecteren is
er voldoende ruimte voor anderen. |
Zelfbeperking
en respect geïntegreerd met zelfontplooiing en
betrokkenheid.
Abraham Maslow, een humanistisch psycholoog, heeft de
voorwaarden voor zelfontplooiing in een piramide gezet. |
Dynamische kwaliteit (Robert Pirsig) is de bron van alle verandering, de kwaliteit
van de vrijheid. Iemands leven heeft kwaliteit als er
voldoende verbondenheidervaringen te bereiken vallen. |
In navolging van Martien Brinkman roepen wij op vrijheid altijd te verstaan
als een gemeenschaps- en relatiebegrip. Zonder besef van
verbondenheid verwordt vrijheid tot eenzaamheid. |
In zijn boek Flow bespreekt Mihaly Csikszentmihalyi o.m. de gevolgen van keuzevrijheid.
De keuzes die wij tegenwoordig kunnen maken, hebben
onze persoonlijke vrijheid enorm vergroot, iets wat
honderd jaar geleden noch ondenkbaar was. Maar de onvermijdelijke
consequentie van veel aantrekkelijke keuzes is onzekerheid:
welk pad zal ik nemen…? En die onzekerheid doet weer
afbreuk aan de vastberadenheid, wat op zijn beurt weer
leidt tot een waardevermindering van de keuze. Vrijheid
is daarom niet noodzakelijk bevorderlijk voor de ontwikkeling
van een zinvol leven, integendeel. Als de regels van
een spel te soepel zijn, gaat dat ten koste van de concentratie
en wordt het lastiger om in een flow te komen. Toewijding
aan een doel en de regels die het met zich meebrengt,
is veel makkelijker wanneer de keuze beperkt en duidelijk
is.
Dit wil niet zeggen dat een terugkeer naar de strenge
waarden en beperkte keuzemogelijkheden uit het verleden
goed zijn - zelfs als dat tot de mogelijkheden zou behoren,
wat echter niet het geval is. De complexiteit en vrijheid
waarin wij geboren werden en waarvoor onze voorouders
zo hard hebben gevochten, vormen een uitdaging die wij
moeilijk kunnen negeren. En als wij die uitdaging aannemen,
zullen onze nakomelingen op hun beurt een veel beter
leven hebben dan wij. Maar als wij die uitdaging negeren,
lopen we het risico onze energie te verspillen aan tegenstrijdige,
zinloze doelen.
Alleen als een doel volledig serieus genomen wordt,
kan het een goed gevolg hebben. Elk doel heeft een aantal
consequenties, en als men niet bereid is daar rekening
mee te houden, verliest het zijn betekenis. De bergbeklimmer
die besluit een moeilijke top te beklimmen, weet dat
hij het grootste deel van de klim dodelijk vermoeid
zal zijn en in gevaarlijke situaties zal verkeren. Maar
als hij te gemakkelijk opgeeft, zal zijn streven van
weinig waarde blijken. En hetzelfde geldt voor alle
flow-ervaringen: er is een wederzijdse relatie tussen
de doelen en de inspanning die ze vereisen. Van meet
af aan rechtvaardigen onze doelen de inspanning die
ze vergen. We trouwen omdat we ons leven willen slijten
met onze partner, maar als we ons daar niet naar gedragen,
zal het huwelijk mettertijd zijn waarde verliezen.
Tot zover Mihaly Csikszentmihalyi. |
Een liefdesband ontstaat wanneer twee
geesten zich uit liefde wederkerig voor elkaar willen
inzetten.
Om de liefdesband levend te houden, is het bevorderlijk
als die wederkerigheid evenwichtig is. De voorwaarde
voor die evenwichtige wederkerigheid is de persoonlijke
zelfstandigheid en gelijkwaardigheid van beiden. Daardoor
wordt liefde niet alleen gekenmerkt door saamhorigheid,
maar evengoed door bevordering van de persoonlijke vrijheid
van de ander. Liefhebben is vasthouden met open
handen.
When two lovers love.
They love the two of them.
They love the one of them.
In the space between.
Yates
(Terug) naar het onderdeel "filosofie, moraal en spiritualiteit" bij de artikelen over zingeving. |
|
|