bol.com |
reviews |
|
De gezins-creatieve-therapie die in dit boek wordt beschreven,
is gericht op gedragsverandering van de gezinsleden in het hier
en nu. De methode is gebaseerd op de volgende grondbeginselen:
een creatieve therapie beeldend vormen, gezinstherapie, ouderbegeleiding
en leertheorieën met betrekking tot communicatie en emancipatie.
Wanneer ouders in hun oudertaken worden ondersteund, kan het
gezin in beweging komen op een manier die vanaf het begin door
de ouders zelf wordt gedragen. Al doende leren de ouders een
beeldende activiteit te plannen en leiding te geven aan hun
kinderen bij het uitvoeren van die activiteit. Het doel van
de ondersteuning is dat zij deze handelwijze ook in de dagelijkse
omgang met elkaar gaan hanteren. Deze doelstelling leidt tot
een therapiemodel dat in tien bijeenkomsten kan worden uitgevoerd.
De gezins-creatieve-therapie wordt in principe met het kerngezin
uitgevoerd. Sleutelbegrippen zijn: succeservaringen, positieve
bevestiging, omgaan met beeldende (productie)problemen, scheiden
van de subsystemen van ouders en kinderen, het herstel van
de hiërarchie van de ouder ten opzichte van de kinderen
en aandacht voor de leefomgeving van het gezin.
Gezins-creatieve-therapie is bedoeld voor beeldend
creatief therapeuten die met gezinnen (willen gaan) werken.
Daarnaast kan met dit boek binnen HBO-opleidingen voor creatieve
therapie een systemische oriëntatie worden geïntroduceerd
die een wezenlijke aanvulling op de individuele en groepsgerichte
benaderingen betekent. Ten slotte is het boek nuttig voor
andere disciplines die met creatief therapeuten samenwerken,
voor instellingen voor kinderpsychiatrie, jeugdpsychiatrie
en volwassenenpsychiatrie, in agogische settings en bij het
speciaal onderwijs. |
|
|
|
Bij gezinstherapie ben je samen in therapie. Gezinstherapie
is een dialoog, de therapeut brengt weer het gesprek op gang
in het gezin tussen de leden van dat gezin, waar de communicatie
verstoord is geraakt om wat voor reden dan ook. De Belgische
gezinstherapeut heeft een prima boek geschreven, vooral voor
de beroepsbeoefenaar maar ook voor de geinteresseerde leek en
de client zelf kan dit boek zinvol zijn. Gezinstherapie is in
de praktijk zeer complex omdat de therapeut zowel participerend
aan de gebeurtenissen binnen de therapie actief deelneemt als
wel reflecterend op afstand observeert wat er gebeurt tussen
en met de gezinsleden. De therapeut bekijkt het gezinsprobleem
in een brede context van het gezinsfunctioneren. De therapeut
tracht ook steeds aan de leden van het gezin te verduidelijken,
hoe de leden van het gezin met elkaar communiceren, hoe zij
bijvoorbeeld op een niet-adequate manier ruzie maken. De therapeut
geeft feedback. Overal geeft de schrijver duidelijke voorbeelden
van de verschillende stromingen in de gezinstherapie en het
verloop van dat proces. Het boek is een aanwinst voor de praktijk
van de gezinstherapie en de voorlichting daarover en geeft up-to-date
informatie. Voorzien van een grondige literatuurlijst; goede
indeling en lay-out. |
|
|
|
Creatief therapeuten zijn reflective practitioners die bij
de praktische uitvoering van hun beroep weloverwogen keuzes
maken en binnen multi-disciplinaire teams verantwoorden wat
Creatieve Therapie (CT) is en wanneer en waarom zij deel van
het behandelingsaanbod moet zijn. Dit Handboek Creatieve Therapie
ondersteunt de (toekomstige) beroeps-beoefenaar bij het reflecteren
over het werk. Aan de hand van het door de auteur ontworpen
'CT-molecuul' wordt de body of knowledge van CT beschreven.
Het CT-molecuul wordt voor de media drama, muziek, beeldend,
dans en beweging en tuin ingevuld en ondersteund door verhelderende
voorbeelden uit de praktijk. Daarbij komen de volgende onderwerpen
aan de orde: diagnostiek, indicatie, behandeling of begeleiding,
doelstelling en psychotherapeutisch referentiekader. Begrippen
als creativiteit, spel, transitionele ruimte en expressie worden
nader geanalyseerd. Meerdere hoofdstukken handelen over het
door de auteur ontwikkelde 'analoge-procesmodel'. Het analoge-procesmodel
verbindt de semiotiek en de ontwikkelingspsychologie van Daniel
Stern met de methodiek van CT. Ten slotte besteedt de auteur
in deze herziene druk extra aandacht aan actuele ontwikkelingen
met betrekking tot de verdere professionalisering en verwetenschappelijking
van het beroep. Het Handboek Creatieve Therapie is
bedoeld voor studenten van de hbo-opleiding CT, voor creatief
therapeuten en andere therapeuten die in hun werk met CT te
maken hebben. |
|
|
|
In zo'n 100 tips voor succesvolle therapeutische behandelingen
ontfermt de befaamde psychiater Irvin Yalorn zich over zijn
cliënten met een hartverwarmende compassie en ongeëvenaarde
deskundigheid.
Yalorn bevestigt in dit boek zijn talent als mentor voor
therapeutische hulpverleners en als leidsman voor de medemens
in zijn geestelijke nood. |
|
|
|
Dit boek geeft inzicht in de uitgangspunten en werkwijzen
van de kunstzinnige therapie. Behandeld wordt onder meer hoe
schilderen, boetseren en musiceren invloed kunnen hebben op
het genezingsproces. Vooral de omgang met kleur als therapeutisch
middel wordt nader uitgewerkt. De werking op de mens wordt behandeld
op basis van het antroposofisch mensbeeld. Deze uitgave bevat
aanwijzingen voor de praktijk en een aantal voorbeelden in kleur. |
|
|
|
Dit boek biedt een vernieuwend programma van acht therapiesessies
ter voorkoming van terugval bij patiënten met depressie.
Het introduceert de `oosterse' aandachtsmeditatie in de reguliere
`westerse' psychotherapeutische praktijk. De auteurs combineren
cognitie met emotie en plaatsen aandachtgerichtheid -- mindfulness
-- in een raamwerk van principes en technieken van cognitieve
therapie. Klinisch-wetenschappelijk onderzoek heeeft inmiddels
de effectiviteit van de methode bewezen.
Aandachtgerichte cognitieve therapie bij depressie laat zien hoe een therapeut cliënten leert een eenvoudige
maar radicale verandering te bewerkstelligen in de beleving
van gedachten en gevoelens die kunnen bijdragen aan een terugval
in depressie. Ze beschrijven de theoretische basis van de
aandachtgerichte methode, bespreken in detail gestructureerde
groepssessies en bieden praktische informatie over de implementering
van het programma, inclusief sessie-draaiboeken, handouts
voor deelnemers, casus-voorbeelden en richtlijnen voor het
opzetten van een eigen aandachtgerichte praktijk. |
|
|
|
Mimi Avelingh laat in dit boek met praktijkvoorbeelden zien
hoe en waarom schilderen, boetseren en tekenen van invloed kunnen
zijn op ons innerlijk en lichamelijk welzijn. Voor vakmensen
en leken. |
|
|
|
De cognitieve gedragstherapie, waarvan de rationeel-emotieve
therapie (RET) de oudste vorm is, krijgt de overhand in psychotherapieland. Rationeel-emotieve therapie: een praktische gids voor
hulpverleners is het eerste Nederlandstalige boek dat
zowel de theorie van RET beschrijft als de praktische toepassingen
ervan aan bod laat komen. De methode van RET staat in het
boek centraal. Deel I schetst de context waarbinnen RET geplaatst
moet worden en geeft de achtergronden ervan weer. Ook worden
de basisbegrippen uiteengezet en in verband gebracht met de
filosofische uitgangspunten waar de therapie op stoelt. Bovendien
wordt de methodische aanpak geïntroduceerd. In deel II
wordt de methode uitgebreid uiteengezet: het ABC-model, een
doelgericht model voor psychische problemen, wordt systematisch
behandeld. Diverse praktijkvoorbeelden zijn opgenomen ter
illustratie. Het laatste hoofdstuk bevat een nagenoeg woordelijke
weergave van een sessie. Het boek is bestemd voor psychologen,
pedagogen, psychiaters, huisartsen, bedrijfsartsen, (bedrijfs)maatschappelijk
werkers, (sociaal-psychiatrisch) verpleegkundigen, sociotherapeuten
en andere hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg. |
|
|
|
Cognitieve therapie maakt de gedragstherapie geschikt voor
een brede groep mensen met psychische problemen. Voor sommige
cliënten geldt immers dat ze, als ze al weer verbeteren,
gemakkelijk terugvallen in hun oude gedragspatronen, dat andere
symptomen optreden, of dat hun emotionele bestaan onbevredigend
blijft ondanks verandering van gedrag. Dat geldt met name voor
cliënten die lijden aan een persoonlijkheidsstoornis. De
cognitief-gedragstherapeutische methodiek van Jeffrey Young
is een uitgesproken exponent van deze ontwikkeling. Young heeft
zich ontfermd over de categorie cliënten met een persoonlijkheidsstoornis
volgens as-II van de DSM. We spreken dan over zogenaamd moeilijke
mensen, die niet alleen problemen hebben, maar ook problemen
zijn. Ze kunnen het hiermee erg lastig maken voor de therapeut.
Met Youngs methodiek kan men deze moeilijke cliënten goed
behandelen. De conceptuele helderheid vereist dat bij het werken
met mensen met persoonlijkheidsstoornis aan het gebruikelijke
(cognitief) gedragstherapeutisch kader een aantal begrippen
wordt toegevoegd. Het belangrijkste begrip dat in dit boek wordt
gelanceerd is het begrip schema. Het verwijst naar de dysfunctionele,
onvoorwaardelijke, persistente, als vanzelfsprekend waargenomen
en zichzelf in stand houdende waarheden die de persoon koestert
over zichzelf en de wereld. |
|
|
|
Als 'wat werkt bij deze patiënt met deze klacht´
voor iedere patiënt opnieuw uitgevonden zou moeten worden,
zou elke therapie een onhandige en tijdrovende aangelegenheid
zijn. Dit boek bundelt kennis op het gebied van directieve
therapie bij kinderen en adolescenten en is zo een belangrijk
houvast voor behandelaars die jeugdige patiënten (willen)
behandelen.
Vrijwel alle hoofdstukken van dit boek gaan over de behandeling
van een stoornis of een probleem. Behandelprincipes worden
besproken, voorzien van voorbeelden. Daarnaast bevat elk hoofdstuk
een korte inleiding over de bijzonderheden van de betreffende
stoornis en over de stand van zaken in de wetenschap. Bij
lezing zal duidelijk worden dat veel gebruik is gemaakt van
gegevens uit onderzoek, zodat ook aan de belangrijke voorwaarde
van 'evidence based´ wordt voldaan.
Deel I van deze op de praktijk gerichte bundel gaat over
de uitgangspunten van directieve therapie.
Deel II gaat over de behandeling van kinderen met psychiatrische
aandoeningen, zoals suïcidaal gedrag, het hyperventilatiesyndroom
en schoolfobieën.
Deel III is gewijd aan de behandeling van gewoonten en kleinere
problemen.
In deel IV staat de behandeling centraal van problemen die
ontstaan door bijzondere gebeurtenissen, zoals dood en echtscheiding. |
|
|
|
|